Surse naturale pentru cei mai importanti nutrienti

0
substante nutritive

Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, ar trebui sa consumam substante nutritive provenite preponderent din alimente acestea fiind vitale pentru prevenirea bolilor.

Desi exista multe substante nutritive esentiale, ele pot fi impartite in doua categorii: macronutrienti si micronutrienti. Macronutrientii sunt consumati in cantitati mari si constituie blocurile de baza ale dietei, oferind organismului energie: proteine, carbohidrati si grasimi. Vitaminele si mineralele sunt micronutrienti, iar dozele mici sunt suficiente pentru o buna functionare a organismului.

In acest articol, le vom analiza, pe scurt, pe fiecare:

MACRONUTRIENTII:

Proteinele

Proteinele sunt fundamentale in organism, nu doar pentru cresterea masei musculare. Fiecare celula, de la oase, la piele si pana la varful firului de par, contine proteine. 15% din greutatea corporala a unei persoane provine din proteine. Proteina este folosita in primul rand pentru cresterea si intretinerea sanatatii organismului. Toti hormonii, anticorpii si celelalte substante importante din corp sunt compuse din proteine. Proteina ca sursa de energie pentru corp este utilizata doar ca scop secundar. Diferiti aminoacizi particila la producerea a diferite tipuri de proteine. Organismul poate crea cativa aminoacizi in mod natural, dar exista foarte multi aminoacizi esentiali pe care corpul nostru si-i procura exclusiv din alimentatie.  Surse sanatoase:In timp ce carnea, pestele si ouale sunt surse comune de aminoacizi esentiali, puteti obtine proteine ​​si din surse de plante, cum ar fi fasole, soia, ciuperci sau nuci. In ciuda popularitatii in crestere a dietelor bogate in proteine, potrivit Institutului American de Sanatate si Clinicii Mayo, nu au existat pana acum studii suficient de concludente care sa demonstreze ca astfel de diete sunt mai sanatoase sau pot influenta scaderea in greutate.

 

Carbohidratii

Nu lasati nebunia creata in mas media in jurul carbohidratilor sa va pacaleasca; aceste substante nutritive sunt absolut necesare pentru un organism sanatos. Carbohidratii alimenteaza corpul, in special sistemul nervos central si creierul, si protejeaza impotriva bolilor. Ei ar trebui sa constituie intre 45 si 65% din totalul caloriilor zilnice, in conformitate cu Ghidul Dietetic pentru Americani (GDA). Surse sanatoase:Inainte de a ajunge la painea albă sau la paste, retineti ca unele surse de carbohidrati sunt mai sanatoase. Alegeti fasolea, legumele si fructele bogate in fibre, in locul cerealelor rafinate si al produselor cu adaos de zahar.

 

Grasimile
La fel ca si in cazul carbohidratilor, grasimile au o reputatie nu tocmai buna in mass media si pe internet, dar cercetarile recente au aratat ca grasimile sanatoase reprezinta o parte importanta a unei diete echilibrate. Potrivit Harvard Medical School, grasimile sunt o componenta esentiala in multe din funcțiile corpului, cum ar fi absorbtia de vitamine si minerale, coagularea sangelui, renegerarea celulara si miscarea muschilor. Da, grasimile sunt bogate in calorii, dar acele calorii reprezinta o sursa importanta de energie pentru organism. Medicii nutritionisti recomanda ca 20-35% din caloriile zilnice sa provina din grasimi, iar Organizația Mondiala a Sanatatii militeaza pentru un procent de pana la 30% din calorii. Includerea grasimilor sanatoase in dieta va va  ajuta sa mentineti glicemia la un nivel echilibrat, precum si la scaderea riscului de aparitie a bolilor de inima si a diabetului de tip 2 si la imbunatatirea functiilor creierului. Grasimile sunt, de asemenea, antiinflamatoare puternice si pot reduce riscul de artrita, cancer si Alzheimer.

Surse sanatoase:

Cele mai cunoscute grasimi nesaturate sunt acizii grasi omega-3 si omega-6. Acestea sunt importante deoarece furnizeaza acizi grasi esentiali pe care organismul nu le poate produce. Pentru un bun aport de omega 3 si omega 6, consumati nuci, seminte, peste si uleiuri vegetale (masline, floarea soarelui, canola). Evitati aportul de grasimi saturate, cum ar fi untul, branza, carnea rosie si inghetata. Cel mai simplu mod de a deosebi grasimile saturate de cele nesaturate este sa consumati grasimi care sunt lichide la temperatura camerei.

MICRONUTRIENTII

Vitaminele
Vitaminele sunt vitale pentru a preveni imbolnavirile si pentru a mentine sanatatea organismului. Exista 13 vitamine esentiale pe care corpul uman trebuie sa le asimileze cum trebuie. Fiecare vitamina joaca un rol important, iar carentele de vitamin pot duce la imbolnaviri grave. Ele stimuleaza sistemul imunitar si ajuta organismal sa se vindece mai repede.

Surse sanatoase:

Daca aveti o dieta variata, bine echilibrata, care include mai multe legume si fructe, probabil că nu trebuie sa suplimentati aportul de vitamine. Cu toate acestea, un plus de energie pentru organism este intotdeauna binevenit, mai ales daca vitaminele pe care le luati sunt in conformitate cu sfatul medicului.

Mineralele

La fel ca vitaminele, mineralele ajuta la sustinerea organismului. Acestea sunt esentiale pentru numeroase functii ale corpului, inclusiv pentru a construi oase si dinti puternici, pentru accelesarea metabolismului si pentru o hidratare corecta a organelor interne. Unele dintre cele mai frecvente minerale sunt calciu, fier si zinc. Calciul ajuta la consolidarea oaselor, la transmiterea semnalelor nervoase, la mentinerea tensiunii arteriale sanatoase si la contractia si relaxarea musculara. Fierul sustine celulele rsșii ale sangelui si ajuta in procesul de productie de hormoni, in timp ce zincul stimuleaza sistemul imunitar si vindecarea ranilor. Surse sanatoase: O dieta variata plina de fructe, legume si cereale intregi este cea mai buna metoda de a obtine suficiente din aceste substante nutritive esentiale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here